Torsdag = Gruppdag
Med Tina har barnen fortsatt skapa film. Vi fortsatte att filma ett gemensamt bygge med gubbar som samspelar.
När vi filmar i appen Stopmotion får vi inget ljud och det tycker barnen är tråkigt. Idag exporterade vi våra filmer till appen Imovie och spelade in ljud till filmen.
När barnen räknat ner till tre skulle de börja prata. Först blev det nästan helt tyst och ingen vågade säga något... men vi provade igen och då gick det bättre. Till slut hade vi tre olika filmer med ljud och efter lunch samlades vi alla för att sevåra skapelser uppsteamat på väggen Det bkev många glada skratt och kommentarer från barnen.
När vi sett våra byggfilmer såg vi ett avsnitt från tripp trapp träd. Nu var barnen ganska säkra på att de tecknade figurerna inte kan prata av sig själv och att det är en röst från en människa som gör ljuden. De sa att människorna i filmen var förklädda och hade teatersmink och de pratade själv.
När vi skapar film pratar vi om källkritik. Händer allt "på riktigt:. Nu har vi provat att klippa bort bilder ur våra filmer och lagt till ljud i efterhand. Barnen har också upplevt hur många olika filmtutor tillsammans bildar en filmsekvens.
Tillsmmans får vi nya erfarenheter när vi utforskar i Digitalt meningskapande 😀
I Lenas grupp har vi tränat lite mjuka rörelser i lungt tempo för att lära känna våra kroppar ytterligare. Vi startade med axelrullningar framåt och bakåt,. Några barn tyckte att det gjorde lite ont så vi pratade om att man kan bli lite stel på olika ställen i kroppen och då är det bra att göra lite övningar och stretcha (sträcka) lite på de kroppsdelar som man har lite ont i.
Barnen fick rulla ihop sig och sträcka ut sig, bli så långa som möjligt, svänga kroppen från sida till sida, göra utfall som är en sorts balansövning inte helt lätt att göra den kräver också ganska mkt krav på koordination och koncentration.
Korsrörelser med allt från fingrarna till armarna och ben bra att lära höger och vänster hjärnhalva sina aktiviteter.
Sist tog vi fram bollar och rullade genom en tunnel och sedan fick de själva kasta och fånga sin boll.
I Amiras grupp målade vi boendet till våra fjärilar. Vad behöver fjärilar? Ja, de behöver mat, sol, vatten, familj, kärlek. Vad äter fjärilar för mat? Det viste barnen.
Det blev väldigt fint tavla. Imorgon ska vi sätta upp det på vägen och klistra fast fjärilar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar