måndag 27 februari 2023

 Måndag = gruppdag

Med Tina har barnen undersökt flytkraft. Vi har provat vilka saker som flyter och vad som sjunker. Det som sjunker kan läggas på något som flyter och då kan det också flyta ...konstigt... 



Barnen hade många teorier. Så här var några av dem..

"När det är jättemycket plast blir det starkt och kan bära det som sjunker, starkare än en sten"

"Vattnet orkar inte hålla alla saker samtidigt, några flyter andra sjunker"

"Regndroppar sitter ihop och då bär de sakerna, de flyter"

"När det är något vattendropparna inte orkar bära, då går de bort från saken och då sjunker det"

Samtidigt som vi utforskade flytkraft hade vi riggat vår Ipad i ett stativ. Idag var vår uppgift i digitalt meningsskapade att göra en film i appen STOP MOTION. Barnen skiftade om att ta bilder och appen skapade en film åt oss som vi använde oss av i våra reflektionssamtal.


I Amiras grupp har vi pratat om känslor idag. Glad, ledsen och arg. Hur ritar man en glad mun? Hur ritar man ledsen mun?  Vi har börjat skappa fjärilar av glasspinnar och piprensare. Sen skulle de lima med limpistolen. Amira hjälper till. När fjärilar är klara skulle barnen rita ögonen och mun på glasspinnar. De bestämmer själva om det ska vara glad, ledsen eller arg fjäril. Har ni sett en arg fjäril? Ja det har vi. Fjärilar är säker arga och ledsna nån gång. 


I Lenas grupp började vi med att flyga som flygplan, hoppa på ett ben,, smyga på tårna, sedan härmade barnen olika djur såsom lufsa som björnar, hoppa som grodor osv. Det tränar barnen i att koordinera sina rörelser 

Sedan blev det samarbetsövningar iform av att barnen arbetade två och två. Jag spelade på trumman och barnen sprang omkring i rummet när jag slutade spela skulle de tex sätt fot mot fot, tumme mot tumme, rumpa mot rumpa, knä mot knä osv. Sist men inte minst skulle barnen hålla en boll mellan sig de flesta valde att hålla bollen mellan sina pannor. Andra valde andra kroppsdelar. 



Efter lunch idag har vi tittat på "Tiggy testar" (från UR play) om flytkraft och fått mer kunskap om hur och varför saker flyter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar