måndag 11 november 2019

minnesanteckningar från föräldrasamrådet


 


Flodillerns förskola



FÖRÄLDRASAMRÅD
Minnesanteckningar



Sammanträdesdatum



2019-10-09

Plats och tid
Flodillerns förskola

Deltagare









Korrekturläsare:
Stefan Mars, föräldrarådsrepresentant
Amelie Babot, föräldrarådsrepresentant
Mattias Persson, föräldrarådsrepresentant
Hanna Lindgren, föräldrarådsrepresentant
Christian De Sousa, personalrepresentant
Lena Sjöholm, personalrepresentant
Maja Svensson, biträdande förskolechef
Catrine Blixt, förste förskollärare
Lena Klapp, rektor

Hanna Lindgren






Information/Dialog:



Rektor hälsar alla välkomna.



Vårdnadshavaren upplever att Bloggen på de flesta avdelningar fungerade bra. De ser många fördelar med Bloggen och tar tacksamt emot bilder och information. Viktigt är dock att den uppdateras regelbundet vilket den inte görs lika ofta på alla avdelningar. Detta ska lyftas i arbetslagen. Bra är om personalen kan skriva på bloggen att minnesanteckningarna från föräldrarådet finns i tamburerna.

Vårdnadshavarna tycker det är bra när avdelningarnas föräldramöten ligger på olika dagar. Önskvärt är att de tidsmässigt kommer före föräldrasamrådet.

Personal på Flodillern fokusera just nu på att göra förskolans utemiljö mer inspirerande och utforskande. Det pågår ett arbete tillsammans med utbildningsområde Västers pedagogiska team och här diskuteras bland annat att inköpa lådor med varierat utforskande utematerial.

Runt förskolan finns också många fina parker som förskolan besöker.

När det gäller en eventuell klätterställning till förskolans gård för rektor och biträdande förskolechef samtal med Stadsfastigheter och avdelningen för fysisk miljö

Barnen leker mycket i ”skogen” på gården. I trygghetsenkäterna berättade barnen att de ramlade i skogen och att det fanns taggiga buskar, vassa pinnar och stubbar. Dessa har nu tagits bort.

Trygghetsenkäten gör barn och personal tillsammans men även vårdnadshavarna har möjlighet att delta. Biträdande förskolechef har också barnråd med barnen.



Det händer att barn uttrycker oro kring någon speciell situation på förskolan. Tex kan det handla om en speciell situation eller ett speciellt barn. Alla som arbetar på förskola har tystnadsplikt och kan inte prata om enskilda barn. Det finns rutiner för hur vi arbetar med detta. Förskolans uppdrag är att arbeta stödjande mot alla barn. Personalen gör kartläggningar av barn och barngrupper. Vid behov tar förskolan även hjälp av stödfunktioner såsom specialpedagoger och psykologer.

Detta verksamhetsår har samtliga förskolor i förskoleområde V9, två gemensamma utvecklingsmål. Dessa är projekterande och utforskande arbetssätt samt alla barns rätt till stöd. Personalen berättade om sina projekt. De berättade om sina gårdsmöten på fredagar och ”gårdstomten” som kommer på besök och lämnar uppdrag till alla barnen som de ska utföra under förmiddagen.

I projekterande arbetet utgår vi från barnens intressen tankar och idéer enligt läroplanens mål. Vi arbetar med metoden ögonblicksforskning och får handledning av Elisabeth Florez, genuspedagog från Pedagog Malmö. Att arbeta med ögonblicksforskning innebär att få syn på det lilla och i detta få syn på vilken roll jag som vuxen har i det som händer och sker.



Vårdnadshavarna undrade över inskolningsrutinerna på Flodillern eftersom de uppfattar att dessa är olika på de olika avdelningarna. Anknytningen under inskolningen är viktig. Inskolningsrutinerna kommer att lyftas i personalgruppen.



Vårdnadshavarna framförde synpunkter på lämning och hämtningsrutinerna. De upplever att rutinerna är olika beroende på vem som tag emot och/eller lämnar över barnet. Vårdnadshavarna önskar mer engagemang vid lämning och hämtning från en del av personalen och de tyckte att rutinerna borde vara desamma om barnen lämnas/hämtades utomhus eller inomhus. Rutiner skapar trygghet för barnen. Synpunkterna tas med ut till arbetslagen.

Rektor informerade om planen mot diskriminering och kränkande behandling. Den är nu reviderad och finns i alla tamburer. Vårdnadshavarna får väldigt gärna läsa den och inkomma med synpunkter. Likabehandlingsarbete pågår över hela verksamhetsåret.

Minnesanteckningarna från förskolerådet ska hängas upp väl synligt i tamburerna så att alla vårdnadshavare kan ta del av dessa.



Nästa verksamhetutvecklingsdag är måndagen den 25 november och då Flodillern stängd.





För minnesanteckningarna: Maja Svensson och Lena Klapp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar