Med Tina har barnen undersökt blommor och blad och små kryp (som följde med in). Vi använde datorer och USB ägg (våra digitala verktyg)
Barnen tyckte det var jättespännande att se allt på riktigt nära håll och de hjälptes åt att dokumentera med datorns kamera (Nu är hårddiskarna fulla med närgångna mystiska bilder från dagens utforskande)
Barngrupperna samarbetade och lärde sig av varandra, nyfikenheten lyste om dem.
Ord och begrepp i barnens reflektioner. Taggigt, runt, hårigt, orange, gul, lila, ränder ... vårt projekt mönster och form syns även här.
I Lenas grupp förutsatte vi att arbeta med växter och djur men med rörelse. Först återkoppla vi till tisdagen då många av barnen ritade blommor och kryp. Barnen fick krypa ihopa som små frö som sedan växte och växte och till sist var i full blom och de sträckte på sig och blev så långa som de bara gick. De hoppade som grodor upp och ner och blev väldigt trötta. Vi stod som träd i yogaposition, balansträning vi gjorde hunden i yogaposition, många barn fick "ont" i vader och hälsenor. Barnen fick sitta som fjärilar, detta är bra för blodcirkulationen, höfter och ben. Som avslutning fick de leka med bollar tre gånger kasta /fånga mot golvet och tre gångr mot väggen och så upprepade så många gånger de hann på fem minuter.
I Amiras grupp fick barnen rita blommor. Jag har förberett blommiga tapeter för att inspirera barngruppen. Blommor på tapeter var med olika mönster. Vi diskuterade och kände med fingrarna. Barnen skapade många fina blommor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar