torsdag 7 april 2022

7/3

 Torsdag = gruppdag

Med Tina har barnen  fortsatt utforska Blou-boten med  dess möjligheter och funktioner. Några barn kan hantera den helt självständigt och andra behöver lite stöd. Att tänka abstrakt i flera led är en stor utmaning. Barnen samarbetar och hjälper varandra att lösa uppgiften.

Några av barnens kommentarer och reflektioner lät såhär:                              " 

Den är väldigt busig, den gjorde inte som jag ville...",

 "jag försöker programera den så den åker till varandra".

 "Jag ska trycka på × nästa gång, det glömde jag, då åker den inte rätt"

"Jag ville till affären och det gick"






I Amiras grupp fick barnen en "Magisk uppgift"  Bilderna som de gjort tidigare skulle målas  över med svart  färg..  det var barnen inte jätteintresserad av,... skulle de förstöra sina fina alster...

Amira försökte förklara vad som skulle hända och barnen följde lite motvilligt instruktionen...

Sen uppstod magi... med en matkniv fick barnen skrapa fram bekanta geometriska figurer i det svarta och likt magi kom färgen från den tidigare målningen fram, Nu blev barnen överraskade.




I Lenas grupp fick barnen göra lite korsrörelser och hoppa jämfota snabbt och långsamt , de fick träna sig på begrepp klappa händerna framför, bakom kroppen, ovanför huvudet, på huvudet osv.Sedan

 hade vi tagit fram en hinderbana bestående av att gå på taktila plattor slå en kullerbytta hoppa på studsmattan och samtidigt räkna till 10, sist åla genom en stol.  Vi övade balansen kroppsuppfattning, räkna, hålla takten och åla.

Önskar alla en fin kväll 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar